Każde przedsiębiorstwo dąży do zwiększenia przychodów przy jednoczesnej redukcji kosztów związanych z prowadzeniem firmy. Potrzeba maksymalizacji efektywności, większej specjalizacji, aby dotrzeć do większego grona klientów, ale też globalizacja i zwiększające się koszty pracy doprowadziły do powstania skutecznej strategii biznesowej, jakim jest outsourcing.
Stany Zjednoczone i Europa już w latach 70. XX wieku zaczęły ściągać międzynarodowych pracowników, jednak dopiero w latach 90. stał się popularny. Przyczyniły się do tego firmy takie jak American Express, British Airways oraz GE Capital, które już wtedy zaczęły przenosić swoje działy obsługi klienta do innych krajów, w tym przede wszystkim do Indii. Czy okazało się to skuteczne? W jaki sposób outsourcing w Indiach może być przykładem dla polskich przedsiębiorców?
Dlaczego Indie stały się centrum outsourcingu?
Outsourcing w Indiach rozwinął się bardzo dynamicznie u schyłku lat 90. i aż do dzisiaj kraj ten jest określany jako centrum outsourcingu – przede wszystkim z uwagi na wysoko wykwalifikowaną kadrę pracowniczą. W Indiach kładzie się ogromny nacisk na naukę, szczególnie jeśli chodzi o kierunki typowo techniczne, ale nie tylko. Z uwagi na rozbudowany system edukacji co roku absolwenci renomowanych uczelni i instytucji poszukują pracy w zawodzie inżyniera lub specjalisty, a kraje na całym świecie mają wówczas okazję na pozyskanie doskonale wykształconych kandydatów na pracowników międzynarodowych.
Warto wspomnieć tutaj także o tym, jak bardzo w Indiach rozwinięty jest sektor IT. To właśnie tutaj na jedno miejsce na uczelni zwykle przypada aż kilkadziesiąt kandydatów, co wiąże się z tym, że absolwenci takich instytucji są bardzo pożądaną grupą ekspertów w swojej dziedzinie.
Językiem urzędowym w Indiach jest angielski, dlatego już od najmłodszych lat dzieci uczone są w szkołach poprawnej komunikacji, co później przekłada się na możliwość pracy w zagranicznych firmach.
Jakie są zalety outsourcingu i w jaki sposób Polska może brać przykład z Indii?
Indie z czasem stały się potęgą, jeśli chodzi o usługi outsourcingowe na skalę światową. Firmy takie jak Infosys, Wipro czy Tata Consultancy Services aktualnie zatrudniają dziesiątki tysięcy pracowników, których działania obejmują np. :
- obsługę klienta,
- księgowość i finanse,
- zarządzanie i rekrutację,
- programowanie,
- zarządzanie infrastrukturą IT,
- branżę zdrowotną,
- finanse i prawo,
- animacje komputerowe, a nawet design studios.
Zatrudniając wykwalifikowanych pracowników z Indii, zagraniczni przedsiębiorcy mają szansę na:
- oszczędności kosztów związanych z zatrudnieniem, ponieważ indyjskie wynagrodzenia są niższe,
- pozyskanie fachowej kadry specjalizującej się w trudnych dziedzinach,
- bezproblemowej komunikacji – anglojęzyczni pracownicy mogą być łącznikiem pomiędzy międzynarodowymi oddziałami firmy czy kontrahentami,
- możliwości delegowania zadań o różnych porach dnia z uwagi na różnicę czasu.
Outsourcing w Polsce już teraz znacząco się rozwinął, jednak na podstawie systemu funkcjonującego w Indiach, możemy zaplanować działania, które ten proces przyspieszą. Należy przede wszystkim postawić na specjalistyczne wykształcenie, położyć nacisk na znajomość języków obcych, jak i utrzymanie konkurencyjnych kosztów pracy.
Jeśli jesteś zainteresowany tematem outsourcingu, skontaktuj się z naszym biurem rachunkowym zlokalizowanym w Lublinie. Zajmujemy się outsourcingiem usług prawnych, księgowych i nie tylko. Zapraszamy również do skorzystania z porad księgowych online.