Indie to obecnie najludniejszy kraj na świecie, piąta co do wielkości gospodarka świata, kraj niezwykle zróżnicowany społecznie, kulturowo, ekonomicznie i religijnie. Państwo, w którym miliarderzy i osoby na skraju ubóstwa żyją tuż obok siebie. Szalenie dynamicznie rozwijająca się gospodarka, którą interesują się międzynarodowi gracze z najróżniejszych branż. Co musi wiedzieć przedsiębiorca planujący ekspansję działalności na rynek indyjski?
Charakterystyka indyjskiego rynku i gospodarki
Indyjska gospodarka opiera się na trzech filarach: na usługach, przemyśle oraz rolnictwie. Nieco mniejszą, choć wciąż istotną rolę odgrywa sektor wydobycia bogactw naturalnych – ropy naftowej, żelaza, manganu, boksytu, tytanu, chromu, magnezu, wapienia, dolomitu, kaolinu, gipsu, apatytu, fosforytu, steatytu czy fluorytu. Sektor usług rozwija się najszybciej, przy czym aż 70% rynku usługowego obsługuje zagraniczne podmioty, z czego 70% to firmy amerykańskie. 30% PKB wypracowuje przemysł (branża chemiczna, petrochemiczna, farmaceutyczna, obróbka jubilerska i produkcja odzieży), natomiast 50% indyjskiej siły roboczej znajduje zatrudnienie w rolnictwie. PKB per capita Indii jest 7 razy niższe niż Polski, ale to nie przeszkadza w rozwoju i otwieraniu się na nowe możliwości. Jeśli chodzi o relacje handlowe między Polską a Indiami, to importujemy z tego kraju cztery razy więcej towarów, niż eksportujemy w tym samym kierunku. Indie są dziś prawdziwą potęgą informatyczną, a z systemów opracowanych przez Hindusów korzystają między innymi europejskie banki i Bank Światowy.
Co warto wiedzieć, zanim wejdziemy na indyjski rynek?
Ekspansja na rynek indyjski wymaga dogłębnego przygotowania – zbadania rynku, zapoznania się z kulturą, zadbania o administracyjne formalności i nie tylko. Najważniejsze podstawy, jakie warto znać, to między innymi:
- formy organizacji przedsiębiorstwa w Indiach: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka partnerska, spółka partnerska z ograniczoną odpowiedzialnością oraz prywatna spółka/korporacja,
- gdy już poznamy przepisy, to okazuje się, że prowadzenie firmy w Indiach nie jest aż tak skomplikowane. Np. samo założenie rachunku bankowego na firmę zagraniczną (np. polską) jest łatwiejsze niż u nas;
- eksperci z branży radzą zawierać umowy z klauzulą arbitrażową przy wskazaniu miejsca arbitrażu w Indiach, aby możliwe było skuteczniejsze dochodzenie swoich praw,
- przeniesienie produkcji do Indii może być naturalnym krokiem w rozwoju firmy, która wcześniej eksportowała towary do tego kraju. Wówczas przedsiębiorca ma już wiedzę na temat rynku, sieć kontaktów oraz grono stałych klientów i nie podejmuje aż tak dużego ryzyka, jak zupełnie nowe podmioty wchodzące na rynek;
- największymi ośrodkami współpracy międzynarodowej w Indiach są takie miasta jak Bombaj, Pune, Gudźarat czy Karnataka. W wielu przypadkach warto zarejestrować siedzibę spółki w Nowym Delhi (w stolicy Indii), a następnie otworzyć oddziały produkcyjne czy biura regionalne w innych stanach.
Jak biuro ABC GO może Ci pomóc we wprowadzeniu firmy na rynek indyjski?
Co ważne, jeśli chcesz rozwijać swoją firmę i zacząć działać także w Indiach, nie musisz na własną rękę zajmować się kwestiami administracyjnymi. W ABC GO dysponujemy siecią partnerów na miejscu, w Indiach. Mamy dostęp do wiedzy opartej na stanie faktycznym w kraju. Zapewniamy bezpieczeństwo, wiarygodność, a także pomoc w rozwiązaniu wszelkich kwestii administracyjnych na poziomie federalnym albo lokalnym. Pomagamy też oszacować potencjalne zyski, jakie Twoja firma może odnieść dzięki tak odważnej decyzji biznesowej. Zapraszamy przedsiębiorców z Gdańska, Wrocławia, Lublina, Warszawy i innych polskich miast do współpracy z biurem rachunkowym ABC GO.