Coraz więcej obcokrajowców decyduje się na otwarcie własnej działalności w Polsce. Niewielu z nich jednak wie, że jest to możliwe, nawet jeśli nie mają polskiego obywatelstwa i nie planują otwarcia siedziby firmy w Polsce. W przypadku rejestracji spółki z o.o. sytuacja wygląda jednak nieco inaczej.
Aby otworzyć taką spółkę, cudzoziemcy muszą spełniać kilka warunków oraz dopełnić niezbędnych formalności, które im to umożliwią – wszystko zgodnie z obowiązującymi przepisami. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze informacje, które warto wziąć pod uwagę przed rejestracją spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez obcokrajowców.
Czy każdy cudzoziemiec może założyć spółkę z o.o.?
Obcokrajowcy będący obywatelami Unii Europejskiej lub EFTA, zainteresowani rejestracją spółki z o.o. w Polsce, powinni okazać ważną kartę pobytu, np. zezwolenie na pobyt czasowy, stały bądź w przypadku uchodźców – tolerowany, ze względów humanitarnych, ochrony czasowej albo Kartę Polaka. Cudzoziemcy bez obywatelstwa powinni wyznaczyć pełnomocnika zdolnego do czynności prawnych i administracyjnych, który będzie reprezentować spółkę.
Jak wygląda proces rejestracji?
Spółkę z o.o. można zarejestrować zdalnie, czyli bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie czy nawet przylotu do Polski, lub w formie aktu notarialnego, przy czym tutaj wymagane już jest osobiste stawiennictwo w kancelarii notariusza. Umowa musi być zawarta w języku polskim bądź przełożona na polski przez tłumacza przysięgłego.
W przypadku rejestracji spółki przez internet istnieją dwie opcje:
-
należy zakupić u sprawdzonych dostawców kwalifikowany podpis elektroniczny, który jest niezbędny do podpisania dokumentacji,
-
należy uzyskać dostęp do konta ePUAP, na którym załatwia się wszelkie formalności, a także sprawy urzędowe.
Aby mieć dostęp do ePUAP, w pierwszej kolejności trzeba założyć Profil Zaufany, a jeszcze wcześniej – uzyskać numer PESEL w urzędzie gminy, w której się jest zameldowanym, urzędzie gminy siedziby pracodawcy lub w Urzędzie Dzielnicy Śródmieście Miasta Stołecznego Warszawy.
Wspólnicy powinni wnieść wkłady pieniężne do kapitału zakładowego, zadbać o powołanie zarządu, rady nadzorczej bądź komisji rewizyjnej. Następnie, od momentu zawarcia umowy spółki z o.o. w terminie do sześciu miesięcy mają obowiązek elektronicznie zarejestrować ją w rejestrze przedsiębiorców KRS. We wniosku podaje się nazwę firmy, siedzibę i adres spółki, przedmiot działalności, wysokość kapitału zakładowego, czas trwania spółki (jeśli jest określony w umowie), ilość udziałów wspólnika, dane członków zarządu, sposób reprezentowania spółki, a także określenie wkładów niepieniężnych. Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające powyższe informacje, czyli np. oświadczenia czy pełnomocnictwa.
Rejestracja spółki w KRS – co dalej?
Po złożeniu wniosku sąd określa zgodność dokumentów, a następnie wystawia dokumenty rejestracyjne, czyli numer REGON, NIP oraz odpis z KRS. Wszystko to wydaje się dość skomplikowane, szczególnie jeśli cudzoziemiec nie zna przepisów związanych z rejestracją spółki, dlatego jako specjaliści z dużym doświadczeniem prowadzimy porady księgowe, obsługę zagranicznych spółek i outsourcing usług prawnych w naszym biurze rachunkowym z oddziałami we Wrocławiu, Warszawie, Gdańsku oraz Lublinie. Zapraszamy na konsultacje!