Od 1 lipca 2021 roku obowiązuje unijna procedura VAT One Stop Shop, która ułatwia i usprawnia formalności związane z prowadzeniem działalności w sektorze B2C. Obejmuje ona sklepy internetowe, jak również platformy zakupowe pośredniczące w transakcjach, a jej celem jest uporządkowanie biurokratycznego chaosu związanego z handlem międzynarodowym na terenie UE. Warto zapoznać się ze szczegółami, jeśli np. chcesz otworzyć swój sklep online na zagraniczne rynki i eksportować towary do odbiorców indywidualnych w Niemczech, Holandii, Francji, Słowenii, Finlandii czy Hiszpanii.
Na czym polega procedura VAT One Stop Shop?
W skrócie – procedura VAT One Stop Shop, zwana także VAT OSS, pozwala sprzedawcom internetowym (obsługującym klientów indywidualnych z Unii Europejskiej) rozliczać się z podatku VAT w postaci jednej zbiorczej deklaracji dotyczącej wszystkich krajów, do których eksportujemy towary. VAT OSS stanowi znaczące uproszczenie wcześniej obowiązującego systemu rozliczenia podatku VAT, czyli podatku od sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych. Co z tego wynika? Przede wszystkim to oznacza uproszczenie formalności, jakie musi dopełnić przedsiębiorca wysyłający towary do klientów z krajów członkowskich UE, bo rozliczenie VAT-u następuje tylko w jednym kraju, np. w Polsce, gdzie siedzibę ma Twoja firma. Jako podatnik musisz wskazać, gdzie będziesz składać deklaracje dotyczące sprzedaży z VAT-em, a polskie organy podatkowe zajmą się przekazaniem podatków do krajów konsumpcji Twoich produktów.
Co jeszcze warto wiedzieć o procedurze VAT OSS?
Nie musisz rejestrować swojej działalności w każdym kraju unijnym. Wystarczy rejestracja do procedury VAT OSS, która jednak nie zwalnia z opodatkowania transakcji stawkami obowiązującymi w poszczególnych państwach. Oznacza to, że wysyłając zamówione towary do Chorwacji, musisz przy transakcji zastosować chorwacką stawkę VAT, natomiast samo rozliczenie przeprowadzisz w Polsce. Co ważne, obowiązuje roczny limit 10 000 euro – jeśli przekroczysz ten próg dostaw umożliwiający korzystanie z VAT OSS, będziesz miał obowiązek rejestracji VAT w państwie członkowskim, z którego pochodzi zamówienie.
Największe zalety procedury VAT One Stop Shop
Pomimo ograniczeń związanych z progiem dostaw na poziomie 10 000 euro rocznie, procedura znacząco ułatwia prowadzenie biznesu międzynarodowego na terenie UE. VAT OSS przede wszystkim ułatwia i przyspiesza rozliczenia podatkowe, bo nie musisz samodzielnie rozliczać VAT-u we wszystkich krajach swoich odbiorców. Płacąc VAT OSS w Polsce, nie musisz nic więcej robić, bo podatek zostanie podzielony i przekazany do państw konsumpcji. Druga istotna zaleta to uproszczenie kontaktów z administracją podatkową, bo nie musisz już kontaktować się z zagranicznymi urzędami, ale jedynie z tymi w swoim państwie.
Doradztwo podatkowe: Lublin i nie tylko
W biurze rachunkowym ABC GO (z oddziałami w Gdańsku, Wrocławiu, Lublinie oraz Warszawie) pomożemy Ci w:
- ustaleniu, czy Twojej firmie w ogóle opłaca się stosowanie procedury VAT OSS,
- spełnieniu wszystkich warunków oraz wypełnieniu formularza zgłoszeniowego do VAT OSS,
- obliczaniu stawek VAT w zależności od kraju UE, z jakiego złożono zamówienie w Twoim sklepie online,
- zadbaniu o nieprzekroczenie limitu 10 000 euro w roku,
- rejestracji VAT w kraju konsumpcji, jeśli przekroczysz próg 10 000 euro w roku,
- dopełnieniu formalności podatkowych w przypadku handlu zagranicznego z wysyłką do państw spoza UE, np. do Szwajcarii czy Wielkiej Brytanii.
Zapewniamy usługi doradcy podatkowego, księgowość online, jak również outsourcing kadr i płac. Zapraszamy do kontaktu!