Od stycznia 2017 roku rośnie liczba przedsiębiorców wykreślanych z rejestru podatników VAT. Zdarza się, że podatnicy nie zawsze są zawiadamiani o tym, że zostali wykreśleni.
Organy podatkowe mają nowe uprawnienia i od 1 stycznia 2017 r. pozwalają one, we wskazanych przez ustawę o VAT przypadkach, na wykreślenie podatnika z rejestru VAT bez zawiadamiania go o tym.
Zgodnie z obowiązującym art. 96 ust. 6 ustawy o VAT podatnik, który zaprzestał wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu ma obowiązek zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Na podstawie takiego zgłoszenia organ podatkowy wykreśla przedsiębiorcę z rejestru VAT.
Jeżeli pomimo zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych podatnik nie zawiadomi naczelnika urzędu skarbowego, ten z urzędu wykreśli przedsiębiorcę z rejestru podatników VAT.
W przypadku wykreślenia na skutek stwierdzenia zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych naczelnik urzędu skarbowego jest zobowiązany zawiadomić o tym fakcie podatnika.
Spółka może uznać, że czynność wykreślenia nie była zasadna i nastąpiła bez wiedzy Spółki. Jeśli Naczelnik Urzędu Skarbowego wykreślił Spółkę nie podejmując żadnych działań mających na celu wyjaśnienie przyczyn braku kontaktu. Organ podatkowy orzeka o prawach i obowiązkach podatnika w formie decyzji.
Od 1 stycznia 2017 r. podatnik podlega wykreśleniu z rejestru VAT również w sytuacji gdy:
- podatnik nie istnieje,
- mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem ani jego pełnomocnikiem,
- dane w zgłoszeniu okażą się niezgodne z prawdą,
- podatnik nie stawia się na wezwania organów administracji skarbowej,
Gdy spełnione są powyższe przesłanki naczelnik urzędu skarbowego nie ma obowiązku zawiadomienia podatnika o fakcie wykreślenia z rejestru.
Wykreśleniu z rejestru jako podatnik VAT podlega również przedsiębiorca, który:
- zawiesił wykonywanie działalności na ponad pół roku,
- nie złożył deklaracji za sześć kolejnych miesięcy,
- składał zerowe deklaracje VAT przez sześć kolejnych miesięcy,
- gdy podatnik wystawiał faktury lub faktury korygujące, dokumentujące czynności, które nie zostały dokonane,
- gdy podatnik wiedział lub miał uzasadnione podstawy, aby przypuszczać, że uczestniczy w tzw. karuzeli podatkowej.
Jednak w takich przypadkach organ powinien zawiadomić podatnika o fakcie wykreślenia.